Pierwsze w Polsce szklane półtunele akustyczne.

Kierowcy poruszający się po Polsce nowymi drogami i autostradami przyzwyczaili się do stawianych w ekspresowym tempie ekranów akustycznych.  W Warszawie na Trasie Toruńskiej po raz pierwszy w Polsce zostały zamontowane dźwiękochłonne szklane półtunele. Kierowcy, którzy po raz pierwszy przejeżdżają tą drogą są w większości zaskoczeni.  Półtunele rozpostarte są nad jezdniami z trzema pasami w każdym kierunku ruchu.

Olbrzymie tunelowe ekrany zostały wybudowane na 1,2-kilometrowym odcinku między ulicą Marywilską, a ulicą Łabiszyńską. W niektórych miejscach rozpiętość półtuneli wynosi prawie 30 m. Pokrycia szklane zajmują kilka hektarów. Problemem w trakcie eksploatacji tub będzie konieczność utrzymania ich w czystości. Na konstrukcji półtuneli zostały zamontowane specjalne szyny dla wózków do czyszczenia ekranów.

Zadaniem półtuneli jest ochrona mieszkańców Bródna przed hałasem. Do czasu wybudowania olbrzymich tub, mieszkańcy Bródna byli odgrodzeni od Trasy Toruńskiej tradycyjnymi ekranami akustycznymi. Wybudowane półtunele są częścią inwestycji związanej z modernizacją Trasy Armii Krajowej, która jest częścią trasy ekspresowej S8.

Przy realizacji inwestycji drogowych standardem stają się ekrany i bariery akustyczne, które ograniczają poziom hałasu i stopień uciążliwości infrastruktury dla mieszkańców. Takie rozwiązanie zastosowano także przy modernizacji Trasy Toruńskiej w Warszawie, gdzie powstały przeszklone półtunele akustyczne.
„Wymóg zastosowania ekranów półtunelowych wynikał z decyzji środowiskowej, w której określono, gdzie mają znajdować się ekrany półtunelowe, a gdzie pionowe i zakrzywione” – mówi arch. Bartłomiej Grotte z pracowni architektonicznej Foroom, autor projektu zadaszeń nad Trasą AK. „W decyzji sprecyzowano też zakres występowania paneli pochłaniających i odbijających. Ekrany półtunelowe, w dolnej części oraz na wyjazdach są ekranami pochłaniającymi, natomiast w górnej części, w miejscu przeszkleń, ekranami odbijającymi. Moją rolą było nadanie całej konstrukcji kształtu, wyglądu zewnętrznego oraz zaprojektowanie rozwiązań technicznych”.
Przeszklenia do zadaszenia nad Trasą Armii Krajowej musiały spełniać określone wymagania w zakresie tłumienia hałasu (Rw = 39 dB) oraz bezpieczeństwa. Dodatkowym wymogiem był nadruk ostrzegający ptaki przed zderzeniem z szybą. Uwzględniając te kryteria do wykonania półtuneli wybrano szyby zespolone Pilkington Insulight™ Protect, zbudowane z 6 mm bezbarwnego szkła hartowanego z sitodrukiem w postaci błękitnych pasów o szerokości 2 mm rozmieszczonych co 30 mm (od zewnątrz) oraz laminowanego szkła bezpiecznego Pilkington Optilam™ 8,8 (od wewnątrz tunelu).
„Wybrana konfiguracja szyb zespolonych pozwoliła spełnić wymagania dotyczące izolacji dźwiękowej i bezpieczeństwa ekranów akustycznych” – mówi Wojciech Kalinowski, Project & Export Sales Manager w Pilkington IGP. „Szyba wewnętrzna ze szkła laminowanego, zbudowanego z dwóch warstw szkła i elastycznej folii PVB, stanowi barierę dźwiękową i zapewnia bezpieczeństwo na poziomie określonym klasą P2A. W przypadku stłuczenia, warstwy folii utrzymują rozbite kawałki szkła w jednym miejscu. Szyba zewnętrzna została wykonana ze szkła hartowanego o podwyższonej odporności na uderzenia, przenoszącego obciążenia typu deszcz i śnieg. Na etapie hartowania możliwe też było naniesienie metodą sitodruku wymaganych znaków ostrzegawczych dla ptaków”.
Zastosowanie szklanych tuneli pozwala redukować poziom hałasu w miejscach, gdzie odnotowuje się największe przekroczenia poziomów dopuszczalnych, czyli w budynkach usytuowanych obok węzłów łączących kilka dróg oraz w rejonie wysokiej zabudowy.
Szklane półtunele zostały wykonane w okresie od marca 2011 r. do marca 2012 r. Do ich zbudowania wykorzystano przeszklenia o łącznej powierzchni ok. 60 000 m2. Przeszklenia wykonano z szyb zespolonych wyprodukowanych przez spółkę Pilkington IGP w Skierniewicach.
„Półtunele nad Trasą AK mają wysokość około 10 metrów, wynikającą ze skrajni drogowej, wiszącego nad nią oznakowania oraz usytuowania opraw oświetleniowych zapewniających zgodne z przepisami oświetlenie trasy. Szklane ekrany powstały na długości około 1,2 km. Dzięki „półtunelowej” konstrukcji przykrywają jezdnię przez co znacznie lepiej chronią także wysokie budynki mieszkalne przed ponadnormatywnym hałasem” – mówi Bartłomiej Grotte.
Modernizacja Trasy Armii Krajowej jest częścią projektu przebudowy drogi ekspresowej S8 w Warszawie, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Czy w tunelach zostaną zamontowane fotoradary oraz w jaki sposób została rozwiązana procedura ratunkowa w przypadku karambolu i pożaru? Niestety nic na ten temat nie byłem w stanie się dowiedzieć. Może czytelnicy bloga coś na ten temat wiedzą? Będę wdzięczny za wszelkie informacje.

W opisach zdjęć wykorzystano informacje z artykułu: Innowacyjne dźwiękochłonne szklane tunele na Trasie AK

Autor zdjęć: 9 Październik 2012 .

Advertisements

11 thoughts on “Pierwsze w Polsce szklane półtunele akustyczne.

  1. pytanie do konstruktora, dlaczego lewy (najszybszy) pas jest tylko w polowie zakryty? w zime to bedzie masakra, lecisz sobie lewym pasem a tu lawina schodzi ci na samochod jadacy prawie 100km/h

    1. Z tego co wnioskuje po zdjęciu, nie wygląda żeby był w połowie zakryty. Dla mnie to jest ponad całość. Poza tym przypatrz się nachyleniu dachu,śnieg powinienem spadać „z poślizgiem” pod kątem ok 45 stopni. Nie wiem jak to wygląda z bliska, ale z tej perspektywy tak mi sie wydaje.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s