Trzeci tor żeglugowy w Kanale Panamskim zmieni transport morski na świecie.

3 września 2007 roku Panama rozpoczęła największą inwestycję w swojej historii, która związana była z budową nowego toru wodnego Kanału Panamskiego. Obecnie budowa znajduje się w decydującej fazie, a jej zakończenie planowane jest w 2014 roku. Celem inwestycji jest podwojenie przepustowości kanału oraz umożliwienie przepłynięcia przez kanał prawie wszystkim statkom morskim. Inwestycja była niezbędna, ponieważ coraz większa ilość statków, ze względu na swoje rozmiary nie mogła przepłynąć przez wody kanału. Powodowało to coraz większą marginalizację znaczenia Kanału Panamskiego dla transportu towarów na świecie.

Source: google.com via Barbara on Pinterest

Inwestycja jest wynikiem porozumienia między Zarządem Kanału Panamskiego z organem rządu Panamy odpowiedzialnym za nadzorowania infrastruktury Kanału oraz konsorcjum Unido (GUPC), w skład którego wchodzą następujące firmy: Sacyr Vallehermoso (Hiszpania), Impregilo (Włochy), Jan de Nul (Belgia) i Constructora Urbana (Panama). Wartość kontraktu to 3,12 miliarda USD. Szacuje się, że całkowity nakłady inwestycyjne związane z przebudową kanału przekroczą kwotę 5 miliardów USD. Inwestycja jest finansowana przez rząd Panamy, dzięki podniesieniu o 3,5% opłat tranzytowych za przepłynięcie kanałem.

W ramach inwestycji budowany jest nowy tor wody z dwoma systemami nowych śluz (od strony Atlantyku i od strony Oceanu Spokojnego), dzięki czemu Kanał Panamski stanie się dostępny dla kontenerowców Post-Panamax. Na budowie zatrudnionych jest tysiące robotników, techników i inżynierów. W 2010 roku zatrudnionych było w sumie prawie 10 000 osób

Zakres robót obejmuje wykopanie nowego dojścia do kanału o łącznej długości 11,2 km i szerokości 218 metrów. Na nowym torze budowane są dwie imponujące śluzy, które składają się z trzech komór oraz czterech przesuwnych bram. Śluzy zostały tak zaprojektowane, aby umożliwić statkom przepłynięcie z poziomu oceanu na poziom jeziora Gatún i z powrotem. Każda z komór wyposażona jest w trzy boczne baseny, które służą do optymalizacji zużycia wody. Nowe śluzy, podobnie jak istniejące na starym torze, będą napełniane i opróżniane dzięki sile grawitacji. Nowe komory śluz będą miały długość 427 m (304,50 m na starym torze), szerokość 55 m (33,50 m na starym torze) oraz 18,3 m (12,80 m na starym torze) głębokości.

Po wybudowaniu nowego toru, przez Kanał Panamski będą mogły przepływać statki typu Post-Panamax o długości sięgającej nawet 366 m i szerokości do 49 m. Statki te będą mogły przewozić do 12 600 TEU (międzynarodowa jednostka pojemności, której nazwa pochodzi od wymiarów standardowego kontenera). Obecnie największe statki, które mogą przepływać kanałem to kontenerowce typu Panamax o maksymalnej długości 294 m i szerokości do 32 m i pojemności 4400 TEU. Statki Panamax są długie, wąskie i wymagają dużo balastu, aby utrzymać równowagę, przez co ich eksploatacja jest do 16% droższa, niż klasycznych kontenerowców.

Po uruchomieniu trzeciego toru wodnego Kanałem przepłyną statki, które będą mogły przewozić prawie cztery razy większy ładunek, niż to jest obecnie możliwe.

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Trzeci tor żeglugowy w Kanale Panamskim zmieni transport morski na świecie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s