Dlaczego zawalił się strop w tunelu Sasago w Japonii?

Sasago_Tunnel
Schematyczne przedstawienie katastrofy w tunelu Sasago.
Informacja o katastrofie odbiła się szerokim echem na całym świecie. Niestety, ale w większości przekazów informowano o zawaleniu się tunelu, co jest oczywistą nieprawdą. Zewnętrzna konstrukcja tunelu nie jest naruszona.

4 grudnia doszło do katastrofy budowlanej w tunelu Sasago w Japonii. W wyniku zawalenia się części stropu, który w sposób gwałtowny spadł na przejeżdżające pod nim samochody doszło do tragicznych wydarzeń, w wyniku których zginęło 9 osób w 3 samochodach.

Strop zawalił się na odcinku 130 metrów. Panele stropowe oderwały się wraz z mocującymi je stalowymi prętami – wieszakami. Panele stropowe miały 20 cm grubości, a waga pojedynczego panelu stropowego to 1,2T. W sumie oderwało się 100 wieszaków, które mocowały panele stropowe do górnej części tunelu. Bezpośrednia przyczyną zawalenia się stropu było wypadnięcie wieszaków z górnej części tunelu. Wieszaki były wkręcone w śruby, które były umieszczone w górnej części tunelu. Część wieszaków wypadło ze śrubami i kawałkami betonu, a inne zostały ścięte w miejscu mocowania.  W każdym razie głównym „podejrzanym” jest korozja metalu. Śruby mocujące wieszaki w tunelu mają 23 cm długości i 1,6 cm średnicy. Odstęp pomiędzy wieszakami (śrubami) to 1,2 metra. Każda śruba było zabetonowana w stropie na 13 cm swojej długości.

Kluczowym jednak może okazać się sposób mocowania śrub w betonie. Według wstępnych ustaleń, śruby nie były montowane w trakcie betonowania tunelu. Prawdopodobnie w stropie tunelu nawiercano otwory w które mocowano śruby za pomocą kleju do metalu. Niestety musi to być jeszcze potwierdzone, ponieważ w projekcie tunelu nie znaleziono  informacji na temat sposobu mocowania. Według projektu (informacja podana przez Nippon Central Expressway – operator tunelu) jeden pręt powinien utrzymać ciężar 2,8 T.

Wydaje się, ze praprzyczyną zawalenia się stropu była nie odpowiednia konserwacja stropu, brak odpowiednich przeglądów stropu lub też niedostateczne kwalifikacje osób odpowiedzialnych za konserwację. Raczej należy wykluczyć błędy na etapie realizacji obiektu, czy też projektowania.


Tunel Sasago został oddany do użytkowania w 1977 roku. Jest to podwójny tunel, który składa się z dwóch odcinków: 4,784 m (Tokio) i 4,717 m (Nagoja)

Source: bellenews.com via Belle on Pinterest

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s