Pierwsze na świecie wiszące rondo rowerowe zbudowano w Eindhoven w Holandii

Węzeł Marsa Trasa Siekierkowska
Węzeł Marsa Trasa Siekierkowska

W czerwcu 2012 roku oddano do użytku wiszące rondo rowerowe na peryferiach Eindhoven w Holandii. Hovenring, bo taką nazwę nosi rondo rowerowe zlokalizowane jest na granicy Eindhoven i Veldhoven.

Pierwszy projekt wiszącego ronda powstał w 2008 roku. Impulsem do szukania nowych rozwiązań komunikacyjnych był stale wzrastający ruch kołowy pomiędzy Eindhoven i Veldhoven. Zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu będzie odseparowanie ruchu samochodowego od rowerowego na istniejącym rondzie z jednoczesnym przebudowaniem ronda samochodowego do zwykłego skrzyżowania ulic.

Projektantem Hovenring zostało biuro projektów Delft IPV. Przy okazji budowy ronda rowerowego przeprowadzono wśród mieszkańców konkurs na wybór nazwy dla ronda. Wygrała nazwa Hovenring, która ma wiele znaczeń i skojarzeń związanych ze swoją lokalizacją i kształtem architektonicznym. Nazwa oznacza „Pierścień Hovens” i ma związek z miastami, które obsługuje skrzyżowanie dróg (Eindhoven, Veldhoven i Meerhoven). Ponadto nazwa Hovenring odnosi się  do kształtu ronda w formie pierścienia.

Budowa ronda rowerowego rozpoczęła się w lutym 2011 roku, a otwarcie dla ruchu nastąpiło 30 grudnia 2011 roku. Niestety, ale po kilku dniach eksploatacji zauważono wibracje kabli, które podtrzymywały rondo i były zamocowane na pylonie. Było to powodem zamknięcia ronda. Usunięcie usterki trwało aż pół roku i rondo ostatecznie zostało oddane do eksploatacji w dniu 29 czerwca 2012 roku.

Średnica ronda rowerowego wynosi 72 metry. Rondo podwieszone jest na 24 stalowych linach, które umocowane są na 70 metrowym pylonie. Dodatkowo na rondzie zainstalowano niskie oświetlenie umieszczone na wysokości 4 metrów.

Obecnie ruch pieszy i rowerowy odbywa się bezkolizyjnie górą, a ruch samochodowy poprzez skrzyżowanie pod rondem. Ruch na skrzyżowaniu samochodowym sterowany jest sygnalizacją świetlną. W celu zmniejszenia różnicy wysokości, którą muszą pokonać piesi i rowerzyści, droga dla samochodów została obniżona pod rondem o około 1,5 metra.

Pochylenie podłużne drogi dla rowerów wynosi od 1,86% (od ulicy Noord-Brabantlaan) do 2,90-3,09% (Grasdreef). Wybudowano też drogę alternatywną dla rowerów o pochyleniu mniejszym niż 2%.

Hovenring to jedyne rondo rowerowe na świecie i z tego względu jest to innowacyjne rozwiązanie w budownictwie drogowym. Zapewne to rozwiązanie znajdzie wielu naśladowców na świecie, szczególnie w tych państwach, gdzie ruch rowerowy jest bardzo popularny.

Advertisements

10 thoughts on “Pierwsze na świecie wiszące rondo rowerowe zbudowano w Eindhoven w Holandii

  1. Ale ściema…
    1) Nie ma ścieżek z asfaltu – są tylko z kostki betonowej na której wypadają zęby od wibracji
    2) Nie ma ścieżek dwupasmowych
    3) nie ma ścieżek dwujezdniowych (jak na początku filmu)
    4) Nie zatrzymał się ze strachem w oczach przed ulicą

    Film fałszywy z gruntu, na pewno animacja.

    1. Na filmie widać drogę zarówno z kostki (na początku), jak i z asfaltu (cała reszta klipu, w tym na rondzie). Nie widziałem w Holandii dwupasmowych dróg dla rowerów, ale też krótko tam byłem. Na filmie widać drogę dwukierunkową, a takich jest, zdaje się większość w tym kraju. Nie rozumiem czwartego punktu. Kto się nie zatrzymał przed ulicą i czemu miałby się zatrzymać ze strachem w oczach? W ogóe to co komentujesz, bo nic nie rozumiem :).

    1. Zdaje się trochę za małe. A poza tym w Polsce ludzie są przyzwyczajeni do pierwszeństwa pojazdu, który już jest na rondzie, a tu nie ma znaków, czyli pierwszeństwo ma pojazd z prawej strony. Zwykle się to zaznacza, żeby było jasne.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s