Most w Kwidzynie będzie najdłuższym mostem typu extradosed w Europie … ale tylko przez chwilę?

W końcową fazę realizacji wchodzi budowa mostu drogowego przez przez Wisłę w Kwidzynie. To most typu extradosed, który łączy w sobie cechy mostu belkowego i wantowego. Most w Kwidzynie ma 808,5 m długości i stanowi część nowego odcinka drogi krajowej nr 90 o długości blisko 12 km, która połączy drogi krajowe nr 55 i 91. Wraz z mostem w ramach tej samej inwestycji powstaje szereg innych budowli: trzy estakady o łącznej długości 1028,4 m, mosty przez rzeki: Młyńska Struga i Liwa oraz duże przejścia dla zwierząt oraz wiele mniejszych przejść dla zwierząt. Całkowite nakłady inwestycyjne około 380 mln zł.

Obecnie na budowie trwa montaż want. Pojedyncza wanta składa się z 75 metalowych cięgien. Wanty montowane są na przemian po jednej i drugiej stronie pylonu. W sumie zostaną założone 54 wanty na trzech pylonach (po 9 z każdej strony). W pierwszym etapie wanty sprężane są na 15%, a pełne ich sprężenie zostanie wykonane po wykonaniu wszystkich robót.


Most extradosed charakteryzuje się niskimi pylonami, które służą do wprowadzenia kabli sprężających ponad pomost. Niski pylon zmniejsza kąt nachylenia want, co powoduje dodatkowe doprężenie pomostu i zmniejszeniem ugięć. Tego typu konstrukcje zostały wprowadzono stosunkowo niedawno i są w dalszym ciągu rozwijane. Obecnie w konstrukcjach typu extradosed za optymalne uważa się rozpiętości rzędu 100÷200 m.


Charakterystyka mostu przez Wisłę
Ustrój nośny sześcioprzęsłowy, ciągły, jednodźwigarowy typu extradosed.
Parametry techniczne:

  • Typ konstrukcji ciągły typu exstradosed
  • Przekrój poprzeczny skrzynkowy
  • Liczba przęseł/rozpiętość 6/69,3+130+2×204+130+70 m
  • Klasa obciążenia klasa A (50 t)
  • Klasa drogi GP

Parametry geometryczne:

  • Długość całkowita 808,5 m
  • Szerokość całkowita 16,14 m
  • Szerokość jezdni 9,0 m
  • Szerokość poboczy/chodników 0,9 + 3,0 m
  • Wysokość pylonów: 20 m od poziomu jezdni
  • Podpory mostowe: 3 (dwie brzegowe, jedna stojąca w wodzie)
  • Maksymalna wysokość 40 m.

Planowany termin oddania inwestycji minął w grudniu 2012 roku. GDDKiA, która jest inwestorem prognozuje, że inwestycja zostanie uruchomiona w połowie 2013 roku. Most extradosed w Kwidzynie miał być najdłuższym tego typu mostem w Europie. Niestety, ale w tym samym czasie realizowany jest inny tego typu most. To przeprawa przez Dunaj Vidin–Calafat Bridge pomiędzy Rumunią, a Bułgarią. Długość mostu Vidin–Calafat Bridge to 1971 metrów i to ten most będzie najdłuższym mostem w Europie. Planowany termin oddania do eksploatacji mostu przez Dunaj to maj 2013 roku. Jeżeli most w Kwidzynie zostanie oddany do eksploatacji przed otwarciem przeprawy przez Dunaj, to chodź przez krótką chwilę będziemy mogli cieszyć się z rekordu.

most w Kwidzynie

most w Kwidzynie

most6

most w Kwidzynie

most w Kwidzynie

most3

most2

Autorem zdjęć jest Kamil Wysocki, któremu niniejszym dziękuję za udostępnienie zdjęć do ilustracji artykułu o moście w Kwidzynie.

Reklamy

4 uwagi do wpisu “Most w Kwidzynie będzie najdłuższym mostem typu extradosed w Europie … ale tylko przez chwilę?

  1. hmmm… czyżby autor sie mylił ? owszem most w Rumunii będzie miał długość 1900 ale łącznie z estakadą. Most pod Kwidzynem łacznie z estakadą będzie miał długość ponad 1800. Co do samej kostrukcji extradoesd: Rumunia 779, Kwidzyn 808. Więc nadal będzie to najdłuższa tego typu przeprawa mostowa w Europie i 4 pod względem długości na świecie. Pamietajcie, że estakada nie liczy się jako kostrukcja typu extradoesd.

  2. tylko tak mowia i pisza ze w czerwcu ma byc otwarty a tu do tej pory nie jest otwarty widac jaki czas moja z tym… kazdy chce juz tam jechac a tu nic…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s